***نسیم معرفت***
به نام خدا
سخنانی کوتاه و پُرمحتوی ازحضرت آیت الله سید اصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
1- بیناییِ حقیقی به بصیرت است نه به بَصَر . آن که دو چشم سر دارد دامنه دیدش محدود است و آن که چشم دلش باز است نگاه او به وسعت همه هستی است .
2- دلی که در آن عشق نباشد تاریک خانه است .
3- آدمی هم می تواند پرواز کند لکن با بال عشق .
4- انسان شاه بیت آفرینش است .
5- دنیا نزد عارف لُنگ حمّام است که به ضرورت از آن مُتمتِّع می شود .
6- حسرت آن خُورَد که از عمر و زندگی بهره نَبَرد .
7- قرارگاه دل آدمی ذِکرُالله است . قَولُهُ تَعالَی : الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ( سوره رعد آیه 28)
8- خُرد شدن در کارهای خُرد از کم خِرَدی است .
9- در گلزارِ دل نغمه یار خوش است .
10- کسی که دل گنجشکی دارد قرار ندارد .
11- در آشفته بازار ریاکاری دل بی ریا خریدارم .
12- از ابر خُشک توقُّعِ بارش نیست .
13- با نردبان پوسیده بالا مرو که سخت آسیب بینی .
14- اگر آدمی را صبر نباشد در آسیاب حوادث خُرد می شود .
15- عقربه زندگی را به سوی خدا بچرخان تا زندگیت معنی پیدا کند .
16- بر صفحه دل باید نگاشت که : فقط خدا و بس . قَولُهُ تَعالَی : حَسْبُنَااللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ ( آل عمران آیه 173)
17- دل آدمی آیینه جمال حضرت حق است که به انوار الهی مُشعشَع می شود به شرطی که به غُبار گناه و معصیت منکوس نگردد .
18- عمده تنازُعات بنی آدم بر سوء تفاهمات است که منشأ آن هم تسویلات شیطانی است .
19- هر بند و ریسمانی ممکن است گُسسته گردد مگر ریسمان الهی که ناگسستنی است . قَولُهُ تَعالَی :وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ کُنْتُمْ عَلی شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْها کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ ( آل عمران آیه 103 )
20- از استمرار غفلت برحَذَر باش که موجب غلاف دل است و دلی که در غلاف باشد از درک حقیقت باز ماند و صاحب چنین دلی در دنیا و آخرت زیانکار است . قَولُهُ تَعالَی :وَ قالُوا قُلُوبُنا غُلْفٌ بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِکُفْرِهِمْ فَقَلیلاً ما یُؤْمِنُونَ( سوره بقره آیه 88 )
21- در مکتب هوای نفس ، جز درس گمراهی حاصل نشود .
22- یکی از عجایب حال آدمی آن است که پندارد آنچه بجا آرد کیفر ندارد .
23- همه عوالِم هستی و وجود (اعم از مادیّات و مجردات بغیر از وجود حضرت حق سبحانه وتعالی ) در پرتو نورانیت حقیقت محمدیَّه (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) و ذوات مُقدّسه معصومین ( علیهم السلام ) قراردارند و اگر آنی از این نورانیت خارج گردند همه عوالِم هستی در تاریکی محض و فنا فرو می روند .
24- طوفان هوای نفس اگر شدّت بگیرد از همه طوفان ها مخرّب تر است .
25- جوانان گل های خوشبو و بانشاط و طراوتی هستند که اگر از آنان مراقبت نشود پژمرده می شوند.
26- اُفُق اندیشه و فکر عارف به وسعت همه هستی است .
27- غیر خدا را در دل جا دادن جفای به دل است .
28- بر درب ورودی دل باید نوشته شود : غیر خدا ممنوع
29- آدمی هم نیازمند تنظیم و تراز کردن و بالانس است بلکه تراز نمودن و بالانس آدمی ضروری تر است . اگر انسان تراز و بالانس نشود کجی او از هرچیزی خطرناک تر می باشد .
30- ضعف آدمی همین بس که در هر شبانه روز ویا کمی بیشتر : 1- نمی تواند که نخورد و نیاشامد 2- نمی تواند که نخوابد 3- نمی تواند قضای حاجت نکند .
31- آدم خودبین در خود می سوزد و نتیجه خود خواهیش به مُحاق رفتن خود است .
32- کِشتی هوای نفس جز غرق شدن و هلاکت نتیجه ای ندارد .
33- دنیا دانشگاه بزرگ درس و تربیت است . هرکس در این دانشگاه تربیت نشود در سرای آخرت زیانکار است .
34- بدترین انسداد ، انسداد باب دل است . قَولُهُ تَعالَی : وَ قالُوا قُلُوبُنا غُلْفٌ ( سوره بقره آیه 88 ) .
35- اگر می خواهی دَور بگیری و رشد کنی باید دَور خیلی از چیزها را قلم بگیری .
36- شادی و لبخند و محبت ، هدیه های الهی هستند . با لبخند و محبت ، دل ها صید می گردد . دل ها ، عاشق و شیدای محبتند .
37- دنیا سرای عبور است نه غرور . اهل غرور ، نیز روزی به گور می رسند .
38- هر کس در بند آن است که خواهان آن است . در بند آنی که خواهان آنی .
39- هرکه با بدان نشیند زیان بیند .
40- نیایش ، پیرایشِ روح از آلایش ها است .
41- نماز واقعی ، بهشتِ نقد مؤمن است .
42- هرگاه گمان کنی که از دیگران بهتری آغاز سرازیری تُست و هرگاه خود را کوچکتر از دیگران بدانی بدان که شروع سرافرازی تُست .
42-
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ
یَا اَیُّهَا الفُضَلاءِ وَ الأَحِبّاءِ الکِرامِ
اَقُولُ لَکُم کَلاماََ جَیّدا فَخُذُوهُ جَیِّداََ
اَلأَرواحُ ثَلاثَة :
رُوحُُ یُبغِضُکَ شَدیداََ وَ رُوحُُ یُحِبُّکَ شَدیداََ وَ رُوحُُ مُتَوَسِّطُُ بَینَ الحالَتَینِ
مَن یُبغِضُکَ شَدیداََ تامّاََ عالِماََ وَ قاصِداََ لایُحِبُّکَ اَبداََ اِلاّ بِالأِعجازِ
وَ مَن یُحِبُّکَ شَدیداََ تامّاََ عامِداََ وَ عالِماََ لایُبغِضُکَ اَبَداََ
وَ مَن کانَ مُتَوَسِّطُ الحالَتَینِ فَهُوَ کَثیرُُ فَحالُهُ مُعَلّقُُ بِالأَحوالاتِ وَ الحَوادِثِ المُختَلِفَةِ
فَکُن کَیِّساََ فِی المُعاشَرَةِ بِالنِّسبَةِ اِلَی مُتَوَسِّطِ الحالِ وَ لاتَجعَل نَفسَکَ فِی مَوضِعِ العَداوَةِ
اَلسَّیِّد اَصغَر السَّعادت المیرقدیم الاهیجی
2 / 2 / 1394
ترجمه :
به نام خداوند بخشایشگر مهربان
ای گروه فضلاء ودوستان بزرگوار.
کلام نیک ونغزی به شما عرض می نمایم پس به نیکی آن را دریافت کنید
ارواح (قلوب و دل ها) سه دسته هستند:
روح وقلبی که شدیدا با تو دشمنی دارد و روح ودلی که شدیدا به تو عشق ومحبت دارد و روح وقلبی که بین این دو حالت قرار دارد.
واما کسی که از روی قصد ونیت وآگاهانه ، شدیدا وبه نحو کامل با تو بغض ودشمنی می کند هیچگاه تو را دوست نخواهد داشت مگر اینکه معجزه ای رخ دهد
وکسی که از روی قصد ونیت وعلم وآگاهی ، به شدت وبه نحو کامل به تو محبت می ورزد هرگز با تو بغض و دشمنی نمی نماید.
وکسی که حالش بین این دوحالت باشد پس چنین افرادی بسیارند و حال چنین کسانی معلّق ودر گرو حالات وحوادث مختلفه است.
پس نسبت به کسی که دوستی ودشمنی اش با تو معلوم نیست( متوسّط الحال است) زیرکانه وهوشمندانه رفتار کن وخودت را در موضع دشمنی قرار نده.
43- شخصیت آدمی وقتی به فراز آید وجان به تعالی واهتزاز آید که سلوک تواضع به اقتدار وعزت درپیش گیرد وجامه مذموم کبر برخود نگیرد وباد نخوت وغرور به غبغب نیندازد. آنکه جامه ننگین تکبر بپوشد نگون بخت است وبه وهم وخیال ، خویش را خوشبخت پندارد در حالی که جامه کبریایی فقط خداوند سبحان را سزاوار است وهرکس این جامه بپوشد رسوا شود وخدای از او بیزار است. هرکه کبر خواهد سروری نیابد.
44- آدمی باید خویشتن را به کم حرفی بیاراید تا درونش صفا آید . کم گوی گزیده گوی چون دُرّ .
45- شراره حقیقت هنگامی برشراشر وجوت مستولی می شود که تشنه حقیقت باشی و شراب حقیقت را با عشق تَجرُّع نمایی.
توضیح :
(تَجَرُّع یعنی جُرعه جُرعه و به تدریج...)
برخی افراد به جهت ظرفیت بالایی که برخاسته از شناخت والا و درک عمیق و عنایت الهی می باشد ، جام حقیقت را یک باره می نوشند و به حق و حقیقت می رسند که اینان به غایت اندکند و برخی دیگر چاره ای جز تَجَرُّع ندارند و کم کم به حقیقت راه می یابند که گروه اینان بسیارند و برخی نیز به یک باره از حقیقت اِعراض می کنند که تعدادشان قلیل است و برخی نیز به تدریج به مرحله استنکاف و انکار حقیقت می رسند که تعداد اینان نیز بسیارند . خوشا آنان که به یکباره و یا به تَجَرُّع به حق و حقیقت راه می یابند .
45- قول خالی از اشکال وبرخوردار از سَداد در باب سخن گفتن ، همان اعتدال در سخن است درموضع خودش.گهی سخن کوتاه گویاتر وبه درایت نزدیکتر است وگاه سخن دراز که مفید فائده باشد ، ضرورت است .
46- جنس آدمی از همه اجناس عالم عجیب تر و شگفت آورتر است. هرجنسی را می توان شناخت جز جنس آدمی که به آسانی قابل شناخت نیست ...
**حضرت آیت الله سید اصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
به نام خدا
**شاگردان سطح عالی کلاس استاد سید اصغر سعادت میرقدیم در قم از سال1384 تا سال 1395.
کسانی که از سال 1384 تا سال 1395 « از سال 2000 میلادی » در ( سطح عالی حوزه ) در درس استاد سید اصغر سعادت میرقدیم شرکت نمودند به قرار زیر است :
1- جناب آقای محمد رضا رحمانی مازندرانی
2-... سید حسین حسینی مازندرانی
3- ... محسن محمدی لاهیجانی- گیلان
4- ... نور الدین مهدیان
5- ... رجبی ایلامی
6- ...مرتضی حسن پور کرمانی
7- ... غفار رمضانی املشی رودسری -گیلان
8- ... ساداتی اهل بروجِن
9- ... احسان زینعلی اهل مشهد
10- ... سید ابوالحسن جعفری مازندرانی اهل ساری
11- ... سید محمد عابد عالم زاده اهل افغانستان
12- ...حسین مهدی زاده اهل دامغان
13- ... محمد علی محمودیان اهل بوشهر
14- ... علی جلیلی اهل همدان
15- ... سید محمد جعفر شریعتمدار اهل خوزستان
16- ... محمد ابراهیم اهل پاکستان
17- ... برات محمد مدنی نژاد خراسان شمالی اهل بجنورد
18- ... مجید شفیعی اهل تهران
19- ...مقصود مولایی از اصفهان
20- ... نیکو منش ( محمد رضا) اهل رودسر -گیلان
21- ... یونسی اهل خراسان
22- ... مصطفی صادقی اهل کرمانشاه
23- ... عباس جواد ضَیغَم ( ابا محمد) اهل پاکستان
24- ... مراد پور
25- ... مَیّاحی اهل خوزستان
26- ... شمسی اهل مازندران که مادرشان رودسری است(ایشان به نوعی هم گیلانی و هم مازندرانی است)
27- ... قاسم شهبازی اهل تهران - شاه عبد العظیم
28- ... میرزایی اهل لرستان
29- ... سید حسینی اهل قم
30 - ... نظری اهل اراک
31- ... محمد امین مُبلِّغ اهل افغانستان
32- ... محسن آخوندی اهل گلستان ( گرگان)
33- ... اکبری اهل مازندران
34- .. قانعی اهل مشهد ( خراسان ) منطقه قدمگاه
35- ... حاجی وند اهل خوزستان
36- ... محمد دوست اهل خراسان
37- ... مهدی پور اهل کرمان
38- ... علی اصغر مرتضایی اهل تهران
39- ... هیبة الله جبّاری اهل لردگان اصفهان
40- ... امیر پور رمضانی خُمامی اهل خُمام رشت- گیلان
41- ... محمد مهدی معتمدی خُمامی اهل خُمام رشت- گیلان
42- ... حمید نادم اهل رشت - گیلان
43- ... مهدی مهجوری اهل مازندران
44- ... سید حسن موسوی کاشانی اهل کاشان
45- ... اسد الله اکبری اهل همدان - ساوه
46- ... علی رعنای رهبر خواه اهل آستانه اشرفیه - گیلان
47- ... عباس کَرَم گنجه اهل قم
48- ... حسین زاده
49- ... فضل اللهی اهل مازندران
50- ... سید علی رضایی تقوی اهل همدان
51- ... حمید نوروزی اهل تهران
52- ... بخشی اهل خوزستان
53- ... تقوی اهل خوزستان
54- ... چراغی
55- ... اسماعیلی اهل مازندران
56- ... حسنی
57- ... عسکر رسولی کارگر اهل لاهیجان - گیلان
58- ... موسوی
59- ... منصور علی آبادی اهل هشترود
60- ... موسوی ...
61- ... خمسه تهرانی اهل شاه عبد العظیم تهران - ری
62- ... سید موسی قاضوی
63- ... حکیم آبادی
64- ... لطفی زاده
65- ... محمد راشکی اهل زابُل
66- ... موسی یوسفی زاده
67- ... مهدی ملاّیی
68- ... عباسی اهل مازندران
69 - ... صدّیقی
70- ... محسن مارانی
71- ... هادی اخلاقی اهل آستانه اشرفیه - گیلان
72- ... مهدی رحمانی اهل مازندران
73- ... حسین موسی زاده رودسری اهل گیلان
74- ... شیخی اهل نائین
75- ... سید مرادی
76- ... قربانی
77- ... احمد شاملویی
78- ... حامد نیا اهل مشهد مقدس
79- ... داودی یا داوندی اهل خوانسار
80- ... غلامی
81- ... محسنی خراسانی اهل خراسان
82- ... خلیلی کاشانی اهل کاشان
83- ... انصاری شیرازی اهل شیراز
84- ... ناصر خاکی
85- ... فرامرزی
86- پیرمحمدی اهل کردستان
87- ... خسروی گرگانی
88- ... نظری رشتی - گیلان
89- ... کوهکَن رشتی - گیلان
90- ... سید محمد تقی دهقانی اهل مشهد
91- ... حسن عبرتی اهل لاهیجان - گیلان
92- ... محمد تقی آسمانی اهل تبریز
93- ... قاهری اهل اردبیل
94- ... سلیمانی نژاد اهل رامسر
95- ... بحرینی اهل شیراز
96- ... قانعی اهل شیراز
97- ... سید علی هاشمی کرمانی اهل کرمان
98- ... مالزیری اهل خوزستان
99- ... فرخ پور همدانی اهل همدان
100- ... ناصر تقی پور اهل مازندران
101- ... عبدالله بینایی اهل گیلان
102- ... جَذب اهل رشت
103- .. مهدی محمدی کرمانی اهل کرمان
104- ... داود بهادُری اهل قزوین
105- ... مُفیدی اهل قزوین
106- ... حسن نیا اهل لاهیجان - گیلان
107- ... مرتضی نجم صادقی اهل لاهیجان - گیلان
108- ... مهدی قانعی اهل بافق یزد
109- ... سید مهدی لطیفی اهل کاشان
110- ... علیرضا عینی پور اهل پُل دختر لرستان
111- ... جمشید شاد دوست اهل خُمامِ رشت - گیلان
112- ... شهر زاد تقی اهل پاکستان
113- ... امین حیدری مُقدّم اهل خرم آباد لُرستان
114- ... مجتبی احمدی رشتی اهل رشت - گیلان
115- ... مهدی رجایی
116- ... حمید حاجی زاده اهل خوزستان
117- ... هادی عظیمی اهل قم که اصالتا همدانی است
118- ... عبد الله پور رضا رودسری اهل رودسر - گیلان
119- ... میثم اِلیاء ( یا اَولیاء ) اهل خوزستان - همشهری آقای حمید حاجی زاده خوزستانی
120- ... علی محمدی اهل اصفهان
121- ... یوسف پرویز پور اهل گیلانغرب
122- ... محمد صادق صادقیان اهل تهران
123- ... عبدالله اَفراء اهل خوزستان
124- ... مهدی محمودی اهل کرج
125- ... علیرضا سعیدیان املشی رودسری - گیلان
126- ... قادر محمد زاده اهل اردبیل
127- ... سید محمد حسینی اهل رودبار - گیلان
128- ... سید جابر موسوی راد اهل مازندران
129- ... باسری اهل بندر عباس
130- ... ابوذر کَرَم پور اهل کُهگیلویه و بُویر احمد
131- ... علی نجفی تهرانی اهل تهران
132- ... علی رضایی اهل قم
133- ... حمید مَلِکی کاشانی اهل کاشان
134- ... علی ابوترابی نیا اهل بیرجند ( مشهد مقدس - خراسان جنوبی )
135- ... حامد رحیمی اصفهانی اهل اصفهان
136- ... مجتبی محجوب اهل چالوس
137- ... مصطفی سرکار پور اهل قم
138- ... علی غفوری اهل یزد
139- ... خسرو جاوید فَر اهل رامهُرمُز خوزستان
140- ... محمد تقوی اهل قزوین
141- ... علیرضا زارع مهرجردی اهل مهرجرد یزد
142- ... رضا خسروی نیا اهل نائین
143- ... حامد حسین زاده اهل مراغه تبریز
144- ... اسد زاده
145- ... حامدی
146- ... محمد منسوجی اهل بابُل مازندران
147- ... یونس دولت آبادی اهل نیشابور - مشهد
148- ... سید هادی جوادی رشتی اهل رشت - گیلان
149- ... مهدی محمدی اهل زنجان
150- ... سید حسین کوثری اهل مازندران
151- ... حسین فولاد اهل شیراز
152- ... محمد پُردل اهل کُهگیلویه
153- ... حمزه گودرز نیا اهل کرمانشاه
154- ... ولیّ الله محمد نژاد مازندرانی اهل مازندران
155- ... ولیّ الله امیری پور اهل کرمان
156- ... حسین مؤمنی زاده اهل قم
157- ... محرّمعلی مبارک آبادی اهل قم که زنجانی الأصل است
158- ... سید کاظم موسوی اهل رامهُرمُز رفیق آقای میثم اِلیاء ( یا اَولیاء ) خوزستانی
159- ... مسیح قاضیانی تُنکابُنی اهل مازندران
160- ... سید صائب پرهیزکار اهل دِهدَشت کُهگیلویه و بُویر احمد
161- ... عدنان چلداوی اهل خوزستان
162- .... سید علیرضا ذاکریان زاده اهل یاسوج
163- ... وحید اِژه اهل کُهگیلویه و بُویر احمد
164- امین ایمانی اهل دزفول -خوزستان
165- ... حسین زاهدی مقدّم اهل چهار مَحال بختیاری
166- ... نقی محمد نسب اهل قائم شهر - مازندران
167- ... اِلیاس اسفندیاری اهل زنجان
168- ... احمد گنج خانی اهل زنجان
169- ... سید محمد صالح مقدس نژاد اهل کُهگیلویه و بُویر احمد
170- ... محمد علی ریحانی نیا اهل بیرجند ( مشهد مقدس - خراسان جنوبی )
171- ...محمد رضا جبالی اهل شیراز
172- ... محمد رضایی مِهر ( فامیلی سابق : گردنده ) اهل مازندران
173- ... مجتبی گَروسی اهل زنجان
174- ... محمد شیخ اِستَرکی کاشانی اهل کاشان
175- ... علی علیپور نیا اهل آلانق - تبریز
176- ... سلیمان شمس الدینی اهل کرمان
177- ... رضا آقا مُلاّیی اهل کرمان
178- ... فریدون اکبری اهل زنجان
179- ... علی رستگاری اهل همدان
180- ... محمد ، خانی اهل همدان
181- ... حسین کرم بخش اهل سیستان و بلوچستان
182- ... احمد خُزایی اهل همدان
183- ... علی خویشوند اهل همدان
184- ... رضا ثقفی اهل تهران
185- ... اباصَلت روحی اهل اراک ( استان مرکزی )
186- ... هادی خادمی اهل گچساران
187- ... علی محمدی اهل تهران
188- ...سید هادی میرغیاثی اهل کرج
189- ... مهدی محمودی وَرزَنی اهل کرج
190- ... اسماعیل پژوهش اهل کرمان
191- ... سید احمد رجایی خواه اهل یاسوج
192- ... مهدی حسنی اهل چهار مَحال بختیاری
193- ... حمید امیری اهل کرمانشاه
194- ... منصور سُهروردی اهل کرمان
195- ... صادق کُماسی اهل کرمان
196- ... شهرام گلشنی اهل همدان
197- ... سید باقر صادق موسوی مرادی زارَنجی اهل زنجان
198- ... نبیّ الله علیزمانی اهل سُنقُر کرمانشاه
199- ... نیکزاد علیزمانی اهل سُنقُر کرمانشاه
200- ... مهدی آیینه بندی اهل کرمانشاه
201- ... مسعود فرهنگیان اهل کرمانشاه
202- ... سجاد سرمدی اِقبال اهل همدان
203- ... رضا مولوی اهل چهار مَحال بختیاری
204- ... محمد نوری اهل یزد
205-... جمشید خواجه اهل کرمان
206- ... حبیب الله شمس الدینی اهل کرمان
207- ... کاظم موسوی صالحی اهل اِیذه -خوزستان
208- ... محسن اصغری قَرَه قوزلو اهل میاندُآب
209- ... ناصر قلیزاده اهل تبریز
210- ... مصطفی صادقی اهل زنجان
211- ... علی اصغر سیستانی زاده اهل کرمان رفیق جناب آقای عسکر رسولی کارگر لاهیجانی
212- ... محمود واحدی اهل چالدُران - ارومیه
213- ... جواد مرادی اهل رودسر
214- ... عبد الرضا عبداللهی اهل چهار مَحال بختیاری
215- ... غلامرضا شَهری برادر مرتضی اشراقی نیا (فامیلی قبلی : شَهری) اهل رودبار
216- ... مرتضی اشراقی نیا ( فامیلی سابق : شَهری ) برادر غلامرضا شَهری اهل رودبار - گیلان
217- ... محمد حسین غلامی اهل روستای قوام آباد یزد
218- ... سعید قربانعلی اهل دماوند -تهران
219-... سید علوی اهل خراسان
220- ... سید محسن یزدان شناس اهل فیروز آباد فارس- شیراز
221- ... مرتضی قربانعلی نژاد اهل سیرجان - کرمان
222- ... مهدی جعفری نیا اهل قم
223- ... سید علی سینا اسماعیلی نیا اهل دِهدَشت کُهگیلویه و بُویر احمد
224- ... وحید اوتادی اهل تهران
225- ... محمد ظفری همراه اهل قم
226- ... مهدی محمدی اهل اراک
227- ... جواد ابراهیمی اهل سیستان و بلوچستان
228- ... سید کاظم احمدی اهل اردبیل
229- ... ابوالفضل عاشقی اهل آذربایجان غربی
230- ... سلطان نور اهل کشور اندونزی
231- ... علیرضا کریمی اهل یزد
**رجوع کنید به سایت حکیم زین العابدین عسکری لَشت نشایی(کلیک شود)
.......................................................... ادامه دارد ..................................
ادامه دارد
**حضرت آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
به نام خدا
در آیه 60 از سوره غافر(مومن) در رابطه با دعا و اجابت آن چنین آمده است :
وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین .
پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا ( دعای ) شما را بپذیرم! کسانی که از عبادت من (که دعا هم نوعی عبادت است) تکبّر می ورزند به زودی با ذلّت وارد دوزخ می شوند!»
دراین آیه شریفه خداوند متعال می فرماید : بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را و کسانی را که از روی غرور و تکبر از عبادت (دعا کردن) سرپیچی می کنند ، تهدید می نماید که در روز قیامت با ذلت وارد دوزخ می شوند .
دعا و راز ونیاز با حضرت پروردگار یکی از نیازهای واقعی و فطری بشر است . همانطوری که انسان جهت حیات و ادامه زندگی خود نیاز به آب و هوا و غذا و ... دارد ، حیات روحی و معنوی انسان نیز بواسطه دعا و نیایش به پیشگاه خداوند متعال تأمین می گردد . دعا در صفای باطن و رُشد و تکامل روحی و اخلاقی و تنویر و نورانیت اَفکار و دل آدمی تأثیر بسزایی دارد. انسان وقتی با نیتی پاک در حالی که همراه با طهارت است جهت مناجات و راز ونیاز به درگاه حضرت دادار می ایستد حالات خاصی به او دست می دهد که با هیچ حالی قابل مقایسه نیست و نسیم های دل انگیزی از رحمت خاص الهی را به روشنی مشاهده ولمس می کند که گاهی قابل توصیف نمی باشد . با کمال تأسف باید اظهار داشت که بشر امروز که به زرق و برق و مَظاهر و جلوه های فریبنده دنیا سرگرم و مشغول گشته از حلاوت و شیرینی دعا و راز ونیاز یا محروم است ویا اینکه کمتر به آن می پردازد. تنها راه آرامش و سعادت بشریت بازگشت حقیقی به درگاه الهی و ارتباط دایمی با پروردگار عالم است. روانشناسان معتقدند هنگامی که هیجانات و غم ها بر انسان هجوم می آورد در آن حال باید جهت تخلیه روحی مشکلات و گرفتاری ها را برای کسی که محرم راز است بازگو و درد دل کنیم و اگر کسی را پیدا نکردیم که که غم ها و نگرانی های خود را با او در میان بگذاریم حتما باید اسرار و راز دل خود را به خداوند عرضه بداریم. خداوند بهترین و بالاترین تکیه گاه است .
دکتر اَلِکسِس کارِل نوسنده کتاب (انسان موجود ناشناخته) در همین کتاب چنین می گوید:
نیایش همچون نَفَس کشیدن و خوردن و آشامیدن لازمه انسان است که از عمق سرشت انسان سر می زند.
و نیز می گوید : دعا قوی ترین نیرویی است که بشر می تواند بوجود آورد .
در سوره فرقان آیه 77 چنین آمده است :
قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ ...
بگو: «پروردگارم برای شما ارج و ارزشی قائل نیست اگر دعای شما نباشد ...
تاچند غریب باشی اندر در دوست
نزدیکتر است آنکه ترا از رگ وپوست
انصاف بده چگونه کوشش نکنی
با اینکه کِشش همیشه از جانب اوست
دعا در واقع ارتباط و پیوند بین عبد ومعبود و خالق و مخلوق و نیازمند به بی نیاز مطلق است . بشر با همه داشته هایش هیچگاه به مقام بی نیازی نمی رسد و اگر ما به کسی که مال واموال و دارایی زیاد دارد به عنوان غنی وبی نیاز تعبیر می کنیم به جهت مقایسه با کسانی است که از چنین امکاناتی برخورددار نیستند و گرنه ثروتمندترین آدم ها در دنیا در واقع گداترین آدم ها است زیرا هیچ چیزی از اموال ودارایی ها را که در اختیار دارد از آن او نیست و حتی وجود خود او نیز از آن او نمی باشد بلکه وجود او و همه آنچه را که در اختیار دارد از آن خدواند است و فقط چند روزی را که خداوند دراین دنیا به وی مهلت داده اجازه داده شده که از مواهب و نعمت های الهی به درستی استفاده نماید و اگر سرپیچی کند دچار عقاب الهی خواهد شد.
پس این اصل مسلم را باید بپذیریم که همه ما انسان ها (حتی اگر بی نیازترین افراد به حسب ظاهر باشیم) نیازمند محض به پروردگار عالم هستیم و لحظه ای وآنی نباید تصور کنیم که نیازی به خداوند نداریم. کسی که متکبرانه و مغرورانه از دعا کردن سرپیچی می کند در واقع از اصل نیازمندی مخلوق به خالق خارج شده و خود را بی نیاز می پندارد لذا در ذیل آیه 60 از سوره غافر آمده است که : .... کسانی که از عبادت (دعا کردن) تکبر و سرپیچی کنند به زودی با ذلت و خواری وارد دوزخ و جهنم خواهند شد و دچار عذاب الهی می گردند .
در باره اینکه انسان ها باید اهل دعا باشند به چند اصل می پردازم که می تواند سودمند باشد :
1-اصل نیازمندی
اصل نیازمندی مخلوق به خالق که در بالا به آن اشاره نمودم ثابت می کند که ما همیشه باید دست دعا و خواهش و درخواست به درگاه الهی دراز کنیم .
2-اصل اتصال و ارتباط
اصل دیگری که باید به آن توجه کنیم ، اصل ارتباط و اتصال و پیوند بین عبد و معبود و مخلوق با خالق است. مخلوق و عبد هیچگاه نباید از خالق و معبودش جدا شود . این جدایی سبب سقوط وهلاکت بنده خواهد شد . یکی از راه های حفظ این پیوند و اتصال همان دعا کردن به پیشگاه الهی است . هرچه دعا به درگاه الهی بیشتر باشد پیوند بین عبد ومعبود بیشتر خواهد بود. و هر اندازه انسان خود را محتاج تر به پروردگار بداند دعایش بیشتر خواهد بود و اُنس بیشتری با خداوند برقرار می کند. دعا و راز و نیاز با خداوند متعال به آدمی قدرت و قُوّت و نیرو و توان و استقامت و نشاط و امید می دهد و تمام انبیاء اهل دعا بودند ودر روایت آمده است که امام رضا ع فرمود عَلَیْکُمْ بِسِلَاحِ الْأَنْبِیَاءِ فَقِیلَ وَ مَا سِلَاحُ الْأَنْبِیَاءِ؟ قَالَ: الدُّعَاء» بر شما باد به سلاح انبیاء عرض شد که سلاح انبیاء چیست ؟ فرمود: سلاح انبیاء دعا است .( کافى/ ج 2 ص 468.) اگر انبیاء علیهم السلام مداومت بر دعا نداشتند در رسالت خود موفق نمی شدند و عزت و سربلندی و موفقیت انبیاء و اولیاء مرهون دعا می باشد. تمام چهارده معصوم علیهم السلام در بدترین و بهترین حالات و شرایط(در ضراء و سراء ) اهل دعا بودند و مناجات ها و دعاهای موجود از معصومین علیهم السلام بهترین گواه این مطلب است .
3-اصل کمال جویی وکمال طلبی
اصل سوم که به نظرم مهم است اصل کمال جویی و کمال طلبی انسان است که از مهم ترین ویژگی هایی است که خدواند در نهاد انسان ها به ودیعت گذاشته است. بلا شک براساس فطرت پاک الهی که در انسان ها سرشته شده همه دنبال کمال هستند ولی بسیاری از مردم راه و مسیر کمال را یا درست طی نمی کنند ویا اینکه نمی دانند کمال در چیست؟ ویا اینکه هواهای نفسانی و اغواگری های شیطان درونی وبیرونی مانع درک حقیقت کمال و مسیر آن است و فطرت کمال جویی او را نابود کرده است.
آدمی از راه دعا می تواند به کمال برسد و کمال مطلق خداوند متعال است . دعا چه مستجاب بشود و چه نشود یک سرمایه است و سبب غنا و رشد وتعالی وکمال انسان می شود . کسی که با طهارت ظاهری وباطنی و از روی معرفت دعا نماید احساس لطافت و غنا و آرامش و اطمینان و وسعت در نفس و روح می کند. دعا ومناجات به آدمی ظرفیت و شرح صدر می دهد که به نظر بنده این نکته بسیار مهمی است که نباید از آن غفلت کرد . این اموری که ذکر کردم (غنای در نفس و آرامش و ظرفیت و شرح صدر ....) در واقع اجابت دعای ما از طرف حضرت پروردگار است. ما دعا می کنیم ودر پرتو دعا به این نتایج می رسیم و لازم نیست که نتایج دعای ما حتما امور مادی باشد . دعا کردن در واقع سبب پرواز و رهایی روح از تعلقات منحط کننده است. در اواخر کتاب بیست گفتار ازاستاد شهید مطهری مطالب بسیار زیبایی در باب دعا آمده است که شایسته است جهت استفاده مراجعه شود.
4-اصل ادب به ساحت پرودگار
یکی از زیباترین خصلت ها ، ادب است . ادب امری پسندیده و نشانه معرفت و فضیلت است و بی ادبی نشانه بی معرفتی و رذالت است . اگر کسی به ما لطفی و عنایتی نمود ، ادب اقتضاء دارد که قدرشناسی و حقشناسی کنیم . پیامبر خدا ص تادیب شده و پرورش یافته خدا بود و فرمود : :أدَّبَنِی رَبِّی فأحسَنَ تأدِیبی . خداوند مرا ادب نمود و نیکو تربیتم کرد .(میزان الحکمه، ج 1، ص 78.)
پیامبر اسلام ص با ادب ترین بندگان در برابر خداوند بود و در همه حال ادب ساحت قدس الهی را نگه می داشت. بی ادب ترین موجود در عالم ابلیس و شیطان است که در محضر الهی گستاخی و ادبی نمود و برای همیشه از درگاه الهی رانده شده و مورد خشم و غضب الهی است . ما بندگان الهی نیز باید ادب ساحت پرودگار را حفظ کنیم و یکی از راه های ادب نگه داشتن به پیشگاه الهی آن است که به درگاه پروردگار دعا کنیم . اعراض و دوری از دعا به پیشگاه الهی نوعی بی ادبی است. ادب در قالب دعا سبب قرب به پیشگاه الهی است و این یعنی قرب به خداوند ،خودش یکی از ثمرات ونتایج بسیار باارزش دعا می باشد . پس چه دعای ما مستجاب بشود وچه نشود شایسته است که از باب ادب ، دست دعا و نیایش به سوی خداوند دراز کنیم .
5-اصل معرفت وشناخت به پرودگار
دراصل چهارم ذکرشد که ادب اقتضاء دارد که ما به درگاه الهی دست دعا و نیاز بلند کنیم و ادب هم به نوعی ناشی از معرفت و شناخت است . در ادب نگهداشتن ، معرفت و شناخت نیز نهفته است و انسان با ادب در واقع انسان با معرفتی وبا شناختی است. هر اندازه شناخت و معرفت ما به خداوند بیشتر باشد ادب ما هم بیشتر و بهتر خواهد بود و هر اندازه ادب نگه داریم سبب فزونی در معرفت خواهد شد(دقت بفرمایید) . معرفت و شناخت درست به پرودگار هم اقتضاء دارد که باید دعا به درگاه الهی داشته باشیم .
با پنج اصلی که بیان شد ما چاره ای جز دعا و درخواست به پیشگاه الهی نخواهیم داشت ولی باید توجه داشت که همان خدایی که ما را دعوت فرمود که او را بخوانیم تا اجابت کند ما را ، شرایطی را برای دعا و دعا کننده بیان فرموده است که یکی از شرایط مهم آن این است که دعا و درخواست از عمق وجود و صمیم دل باشد و چیزی را هم که از خداوند می خواهیم امری پسندیده و مطابق با مصلحت فردی و نوعی باشد . هر انداز روح ما و بینش ما کوچک باشد درخواست ها و دعاهای ما نیز کوچک و پایین خواهد بود و هر اندازه روح ما بلند و معرفت ما بالا باشد دعاهای ما حساب شده و بلند خواهد بود . ما باید از دعاهای کودکانه پرهیز کنیم. اکثر دعاهای ما انسان ها، دعاهای کودکانه است. به این معنی که تفکر و اندیشه ما در مقام دعا پایین و نازل است و روی این جهت گاهی اعتراض می کنیم چرا دعای ما مستجاب نمی شود ؟ البته شایسته است که همانند نیت های پاک کودکان دعا کنیم ولی کودکانه دعا نکنیم . اگر در باب دعا کمی با بینش و معرفت گام برداریم متوجه می شویم که اساسا نفس دعا کردن خود یک توفیقی از طرف پرودرگار است و بهترین دعا ها هم دعاها و ادعیه ماثوره و وارده از معصومین علیهم السلام است . یکی از چیزهایی که در مقام دعا باید توجه کنیم این است که ما در پیشگاه خداوند حکیم هستیم. توجه به مساله حکمت الهی بخشی از اشکال ها و شبهه ها را برطرف می سازد .پس دعایی کنیم که با حکمت پروردگار سازگار باشد و اگر دعایی کردیم و اصرار هم نمودیم که به اجابت برسد ولی مستجاب نشد یا با حکمت الهی سازگار نبود ویا اینکه حکمت الهی اقتضاء دارد که اجابت آن دعا به تاخیر افتد(دقت بفرمایید) اگر همه شرایط دعا جمع باشد که در کتب مربوطه ذکر شده قطعا آن دعا مستجاب خواهد شد ( انشاءالله )
درپایان باز یاد آور می شوم که نفس دعا کردن ما و اینکه خداوند بی نیاز اجازه فرمود که او را بخوانیم یک سرمایه نقد و بسیار ارزشمند است که شب و روز باید بابت آن از خداوند شکرگزار باشیم.
والسلام
**حضرت آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
َ
به نام خدا
**نکاتی درباره برخورد با مواد مخدر و معتادین ومصونیت جوانان از خطرات مواد
یکی از مشکلات بزرگ کشور ما مسئله مواد مخدّر و قاچاق آن و باندهای اعتیاد و اعتیاد و معتادان است . عموم مردم و خانواده ها پیوسته در باره این بلای خانمانسوز اظهار نگرانی می کنند و از مسؤلین و مقامات مربوطه توقع و انتظار دارند که در برخورد همه جانبه با این پدیده شوم کوتاهی نشود . کشور ما یکی از کشور هایی است که مواجه با این مسئله پلید وشوم و ویرانگر است و به جهت همسایگی با کشورهایی چون پاکستان و افغانستان که از جمله تولید کنندگان مواد مخدر هستند در مَعرض آسیب و خطر می باشد . مواد مخدّر یکی از تهدید های جدّی برای امنیت و سلامت کشورها از جهات گوناگون است و کشور ما نیز از این بابت مورد تهدید می باشد . مواد مخدر با انواع و اقسام آن و تنوعّاتِ ویرانگری که پیدا کرده بخش قابل توجّهی از جوانان و خانواده ها را آلوده کرده و متاسفانه با وجود برخی فعالیت ها در مبارزه با باند های قاچاقِ موادِ مخدر ، هنوز هم مشکل اعتیاد کنترل نشده است بلکه از جهاتی توسعه نیز پیدا کرده است بطوری که برخی گزارش ها حاکی از آن است که دسترسی به مواد مخدر در کمترینِ زمانِ ممکن انجام می گیرد و برخی آمارها در این رابطه واقعا هولناک و نگران کننده می باشد . با توجه به اینکه مواد مخدر یک مسئله جهانی است و متاسفانه استکبار جهانی نیز به جهت خوی استکباری و نیّات و اهداف پلیدی که دارد در توسعه و گسترش آن در برخی از کشورهای هدف نقش مهمی دارد ، انتظار ریشه کَنی آن در کوتاه مدت میسور نمی باشد و اگر کشورهای دنیا و سازمان های جهانی در مبارزه با این بلای جهانی جدی باشند این مشکل زودتر حل خواهد شد ولی متاسفانه به جهت سود آوری ظاهری قاچاق مواد و به سبب اهداف پلیدی که برخی کشور ها از جمله آمریکا و برخی دولتمردان اروپایی و نیز رژیم جعلی صهیونیستی و غیره دارند و همچنین به جهت کارشکنی های عملی آنها تا حال اقدامِ کارساز و جدّی و قاطعی در سطح جهانی و بین المللی در حل بحران اعتیاد صورت نگرفته است و جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای دنیا با دادن شهدای زیاد در مبارزه با اعتیاد و قاچاق آن یکی از کشورهای موفق در این عرصه تلقی می شود و تجارب خوبی نیز در این راه بدست آورده است . مسؤلان و دست اندکاران کشور ما باید برای کنترل و مهار مواد مخدر و حل مشکل اعتیاد و عوارض ناشی از آن با همکاری همه نهاد های تأثیرگذار همّت و اقدامی بیش از گذشته از خود نشان بدهند تا امنیت و آرامش و سلامتی را برای کشور وجامعه و محیط و خانواده ها به ارمغان آورند . بنده به عنوان یکی از شهروندان کشور عزیز ایران نکاتی را در باره برخورد با مواد مخدر و مُعتادین و مصونیت بخشیدن به جوانان ما نسبت به خطرات ناشی از آن ارائه می نمایم و امیدوارم که روزی فرابرسد که هیچ خانواده و جوانی در معرض این ماده کثیف و پلید و خانمان برانداز قرار نگیرد :
1-والدین از فرزندان خود مراقبت آگاهانه داشته باشند وخطرات آلوده شدن به مواد را در فرصت های مناسب به بچه های خود گوشزد نمایند.
2-رسانه های سمعی وبصری ونوشتاری وهنری (رادیو وتلویزیون ومطبوعات و…) به طور پیوسته ومنظم در طول سال جهت روشنگری برای مردم در باره خطرات مواد مخدر وآسیب های آن ، با استفاده از نظرات کارشناسان مربوطه فعال باشند.
3-کتاب درسی متناسب که بیان کننده خطرات وآسیب های مواد مخدر وراه های خلاصی از آن باشد تدوین گردد تا مورد استفاده دانش آموزان در سطوح مختلف قرارگیرد.
4- آموزش وپرورش در فرصت های مناسب برنامه های ویژه ای برای دانش آموزان وخانواده های آنها درباره خطرات فردی واجتماعی مواد مخدر وراه های جلوگیری از آسیب های آن ، داشته باشد.
5-ایجاد کلاس های مبارزه با مواد مخدر در شهرها وروستا ها.
6-به مسئله اشتغال جوانان توجه شود. بیکاری بزرگترین آفت است که آفات دیگر را نیز به همراه خود دارد.
7-نهادهای فرهنگی در آگهی بخشی به جامعه در باره خطرات مواد مخدر و راه های مصونیت از آن ، فعال تر باشند.
8-بسیج وسپاه می توانند به شکل های مختلف نقش خوبی در مقابله با مواد مخدر داشته باشند.
9-برخوردنیروی انتظامی با مواد مخدر ومعتادین باید به طور منظم وپیوسته وفراگیر در طول سال باشد .برخوردهای مقطعی خیلی کارایی ندارد.
10-اطلاعاتی که مردم در شهر وروستا در باره مکان های توزیع مواد مخدر و محل معتادین به نیروی انتظامی می دهند باید مورد توجه واهتمام قرار گیرد. گاهی اوقات مردم اطلاعات لازم را به نیروی انتظامی منطقه می دهند ولی برخورد لازم وقاطع انجام نمی گیرد.
11-کمپ های ترک اعتیاد با همکاری دولت ومردم زیاد شود ومراقبت لازم در این امر انجام گیرد.
12-الگو گیری از شهرهایی که در برخورد با مواد مخدر ومعتادین موفق بودند.
13-الگوگیری از کشورهایی که در مبارزه با مواد مخدر موفق تر بودند.
14-دستگاه ها و نهادهای مبازره با مواد مخدر فعال تر باشند و از سهل انگاری پرهیز کنند.
15- نشاط وشادابی مطلوب و امید وامید واری باید در جامعه ودر بین جوانان فراگیر شود . جامعه ای که نسل جوان و مردم آن سرخورده وناامید باشند واز امید ونشاط لازم برخوردار نباشند در برابر خطرات مختلف آسیب پذیرتر است.
16-ائمه محترم جماعات وجمعه ها می توانند نقش بسزایی در رفع مشکل اعتیاد داشته باشند واین عزیزان می توانند از سنگر مساجد ونماز جمعه ونیز از طرق دیگر ،نشاط مطلوب وامید وامید واری را در جامعه بویژه در نسل جوان منتشر نمایند.
17-تمسک به قرآن کریم واستفاده از تعالیم حیاتبخش آن ونیز بهره مندی از فرامین اهلبیت علیهم السلام و گفتار بزرگان دینی ومراحع عظام نقش بسیار مثبتی در رشد جامعه وجلوگیری از مفاسد وانحرافات و آفات دارد.
18-هر یک روز، پاک بودن ، برابر با یک موفقیت است. امیداست که جامعه ما وجوانان عزیزما همیشه پاک وموفق باشند.
**حضرت آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
.: Weblog Themes By Pichak :.