***نسیم معرفت***
*** مرحوم شیخ جعفر انصاری شفتی رشتی گیلانی
به نام خدا
در اَیّامِ نوروز کُرونایی در تاریخ 10 / 01 / 1400 شمسی ساعت هفت و نیم (7/5) صبح به همراه خانواده ، بلیتِ مسافرت به لاهیجان داشتیم . ساعت هفت صبح سوار اتوبوس شدیم . نیم ساعت دیگر مانده بود تا مسافرها جمع شوند . وقتی که جای صندلی مشخّص شد بعد از چند دقیقه ای که رو صندلی نشستم از ماشین خارج شدم تا از هوای صبحگاهی بیشتر بهره مند شوم . در این اَثنا با یک فاصله هفت ، هشت متری دیدم که یکی از روحانیون بزرگوار که ماسک به صورت داشت در گوشه دیگری از تِرمینال ایستاده است . مشغول قدم زدن بودم که بعد از لحظاتی احساس کردم که یک بزرگواری از پُشت سر به من سلام کرده است . برگشتم ناگاه دیدم که همان حاج آقای عزیز است که ماسکِ ضِدِّ کُرونا به صورت داشت . بعد از پاسخ سلام و عرض ادب و کمی توجه مُتوجه شدم که این بزرگوار جناب مُستطاب حجت الاسلام حاج آقای شیخ اسماعیل پور رضا گیلانی رشتی است که سال ها با هم رفاقت داشتیم . رحلتِ پدر خانم عزیزش «مرحوم حجت الاسلام حاج شیخ عبّاس احمدی گیلانی» را به ایشان تسلیت گفتم . حجتالاسلام شیخ عباس احمدی ادیب رشتی در سال 1384 شمسی پس از سخنرانی در سمینار ائمه جمعه منطقه 9 کشور دچار عارضه سکته مغزی شده بود که پس از شانزده سال تحمّل درد و رنج و مشقّت و عوارض ناشی از سکته مغزی در شب یکشنبه 24 اسفند 1399 به لقاء الله پیوست.... . چند دقیقه ای در آن صبح زیبای ترمینالی با هم صحبت کردیم و کمی هم در برخی مسائل تبادل نظر نمودیم . اتوبوس ها آماده حرکت شدند و هر کدام از ما سوار اتوبوس های مسیر گیلان شدیم . یک ساعت مانده به ظهر شرعی در محوطه رستوران بین راهی (قزوین -رشت) پیاده شدیم و در اینجا نیز در حال قدم زدن بودم که باز جناب حاج آقای پوررضا را زیارت کردم . در این حال بعد از احوالپرسی مجدّد ، مشغول صحبت بودیم که حجت الاسلام حاج آقای آقاجانی هم پیش ما آمد و بعد از سلام و احوالپرسی چند لحظه ای ماند و رفت . جناب آقای پوررضای گیلانی در خِلالِ صحبت هایش ذکر خیری از یکی از علما و روحانیت منطقه شَفت که دارای مقامات و کرامات بود نمود . شَفت یکی از مناطق گیلان است که بزرگانی از آنجا برخاسته شدند . ایشان گفت که این عالِم بزرگوار که دارای کرامات و اهل زهد و پارسایی بود در حدود 120 یا 130 سال عمر با برکت داشت . نام این عالم نورانی را به نام «مرحوم شیخ جعفر انصاری شفتی» ذکر کرد و گفت که خیلی از گیلانی ها در آن زمان و حتی این زمان او را نمی شناختند و نمی شناسند . جناب آقای پور رضا گفت که این عالم جلیل القدر و گمنام و صاحب نَفَس و زاهد ، سال های طولانی ساکن قم بود و تدریس می کرد که دو سال از محضرش استفاده نموده و خاطرات و کراماتی از ایشان نقل نمود و بنده هم از ایشان خواستم که «وبلاگی» به نام این بزرگوار یعنی «مرحوم شیخ جعفر انصاری شفتی» درست کنند و شرح حال و مطالبی از این عالم نورانی را یادداشت کنند و در آن «وبلاگ» منتشر نمایند تا دیگران بهره مند شوند . امید است که ایشان این پیشنهاد بنده را تحقق بخشند . تا این لحظه که در حال نوشتن این سطور بودم بعد از جستجوهای مختلف اینترنتی چیزی در باره این عالِمِ رَبّانی «مرحوم شیخ جعفر انصاری شفتی» نیافتم !!
سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
بیست و سوم فروردین 1400 شمسی+ ساعت : 10 و رُبع رسمی
شهر مقدّس قم
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
*** درس هایی از نَهجُ البَلاغه توسط آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی در مسجد امام خمینی پردیسان قم-چهار شنبه شب ها (شب های پنج شنبه) - بعد از نماز مغرب و عشا . +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/693 .+کلیک کنید .
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
****علامه مصباح یزدی مطهری زمان+پیام تسلیت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18116 . +کلیک کنید .
*** شرح نهج البلاغه اِبن اَبِی الحَدید مُعتَزِلی+ بیست جلدی - کتابخانه دیجیتال + https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=1002641020&Itemid=167&lang=fa .+کلیک کنید .
***زن در آیینه جلال و جمال -آیت الله علامه عبدالله جوادی آمُلی+ http://hodat.ir/uploads/zan%20daa%20aeeneye%20jamal_43635.pdf .
***خَنساء شاعر نامدار عرب + تحقیقی از یک محقق افغانی از اهل سنّت-+ http://www.heratonline.com/Islam/articles/2016/khansa.pdf .
***علی ای همای رحمت شهریار+شعر فارسی+شهریار و شاعران نامدار دیگر+https://www.sherfarsi.ir/shahriar/%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%AA . +کلیک کنید .
*** مجموعه ای از دعاها به نثر ساده زبان فارسی +پایگاه اندیشوران حوزه +آیت الله سید اصغر سعادت میر قدیم لاهیجانی+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=11703 .+کلیک کنید .
مجموعه ای از دعاها به نثر ساده زبان فارسی+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی+ (کلیک کنید)
***نسیم معرفت***
***غَزَلی از حافظ که باید با آب طَلا نوشت+ این غَزَل رو حفظ کنید
ای دل آن دَم که خَراب از مَیِ گُلگون باشی
بی زَر و گنج به صد حِشمَت قارون باشی
در مَقامی که صَدارت به فقیران بخشند
چشم دارم که به جاه از همه افزون باشی
در رَهِ منزل لَیلِی که خطرهاست در آن
شرط اول قدم آن است که مَجنُون باشی
نُقطَه عشق نمودم به تو هان سَهو مکن
ور نه چون بنگری از دایره بیرون باشی
کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش
کی روی ره ز که پرسی چه کنی چون باشی
تاجِ شاهی طَلَبی گوهر ذاتی بنمای
ور خود از تُخمَه جمشید و فریدون باشی
ساغَری نوش کُن و جُرعَه بر افلاک فَشان
چند و چند از غَمِ اَیّام جگرخون باشی
حافظ از فقر مَکُن ناله که گر شعر این است
هیچ خوشدل نپسندد که تو مَحزُون باشی
* دیوان حافظ با تصحیح مرحوم عَبدُالرَّحیم خَلخالی ص 272 غَزَل 436 .
معنای شعر :
1- ای دل آنگاه که از شرابِ سُرخِ معرفت ، خَراب و مَست و مجنون گردیده باشی در این صورت بدون داشتنِ مال و زر و گنج ، صد حِشمت و جلال و شُکُوه قارون را دارا می باشی . به عبارت دیگر اگر اهل معرفت و اهل عشق باشی مقام و منزلت تو از صد حِشمت و جلال و جبروتِ ظاهری قارون و قارونیان بالاتر است
2- در جایگاهی که به محتاجان و نیازمندان (نیازمندان طریقِ معرفت و طریق عشق) ، صدرنشینیِ مجلس را عطا میکنند امیدوارم که از نظر جاه و مقام و منزلت برتر از همه باشی .
3- در طریق رسیدن به منزل معشوقه یعنی منزل لَیلِی (لَیلا) که خطرهای بسیاری وجود دارد، شرط گامِ نخستین آن است که دیوانه و مجنون و مَست و شیفته و شَیدا باشی . به عبارت دیگر سر آغاز طی کردن مسیر عشق ، از خود رهیدن و توجه تامّ به معشوق است .
4- نُقطه و مرکز اصلی دایره عشق را به تو نشان دادم و باید مسیر عشق را درست طی کنی (شرط اول قدم آن است که مَجنُون باشی) ، هوشیار باش و اشتباه مکن وگرنه اگر بدون هدایت و راهنماییِ «خِضرِ راه» در وادی «عِشق» وارد شوی گمراه می شوی و در ظُلُمات می اُفتی و هنگامی که به خود بیایی ، می بینی که از این دایره ، خارج شدی و به سوی گمراهی و هلاکت پیش می روی . به قول حافظ «عَلَیهِ الرَّحمه» : قطع این مرحله بی همرهی خِضر مکن - ظُلُمات است بترس از خطر گمراهی .
5- کاروان رفت و تو در خوابی و بیابانِ حَیرت و سرگشتگی که همراه با صدها خطر می باشد در برابرت قرار دارد ، کی می خواهی در مسیرِ روشن و درست حرکت کنی و گام برداری ؟ راه را از چه کسی می خواهی بپرسی تا در مسیرِ صحیح حرکت نمایی؟ وقتی دیگر نمانده است . غفلت و از دست دادن فرصت ها تا کی باید ادامه داشته باشد ؟!!! از عُمرت و از فرصت هایت دیگر چیزی باقی نمانده است . غفلت تا کی ؟!!! چه کار می خواهی بکنی؟ وچه وضعی خواهی داشت؟ کی و چه وقتی باید بیدار شوی ؟!!! هر چه زودتر قبل از اینکه مرگ به سراغت آید مسیر درست را انتخاب کن و در راه معرفت و عشق قدم بردار .
6- اگر خواهان تاجِ سلطنت و سَروَرِیِ واقعی هستی ، جوهر و گوهرِ پاکِ فطری و باطنیِ خود را نشان بده اگر چه حتی از ریشه و نسل و نژاد جمشید و فریدون باشی . جاه و مقام ظاهری ارزشی ندارد . آنچه که مهم است گوهر پاک و فطرت و باطنِ سالم و اهل معرفت بودن است . هر چقدر هم مقامِ ظاهری داشته باشی و حتی از نژاد پادشاهانی چون جمشید و فریدون باشی باید برای تحصیل سلطنت و سروری حقیقی و واقعی ، پاک طینت و پاک فطرت باشی و گوهر وجودت را باید آشکار کنی . به قول شاعر : ظاهر زیبا نمی آید به کار - حرفی از معنا اگر داری بیار
7- ساغَری و جامی از شرابِ معرفت و عشق را بنوش تا آرامش یابی و جُرعَه ای از آن را برگردون و اَفلاک بپاش تا آسمانیان و زمینیان و دیگران را هم بهره مند از شرابِ عشق و معرفت سازی ، تا کی می خواهی از حوادث و تلخی های روزگار ، جگرخون و نگران و اندوهگین و غُصّه دار باشی؟ بر امور ناپایدار غُصّه مخور که درمانده می شوی .
8- ای حافظ ، از فقر و نداری و تنگدستیِ ظاهری ناله و شِکوَه مکن زیرا اگر شعر این است که تو سرودی و پیام سُخَنت این است که در شعرت آمده است در این صورت هیچ خوشدل و اهل صفا و معرفتی نمی پسندد و قبول نمی کند که تو برای این امور فانی غمگین و افسرده باشی و شایسته نیست که برای چیزهای ناپایدار و فانی شدنی غمگین و ناراحت و نگران باشی و به قول سعدی «عَلَیهِ الرَّحمه» : آنچه نپاید دلبستگی را نشاید و نیز سعدی «عَلَیهِ الرَّحمه» در باب اول از کتابِ گلستانش می گوید :
جهان ای برادر نمانَد به کس
دل اندر جهان آفرین بند و بس
مَکُن تکیه بر مُلک دنیا و پُشت
که بسیار کس چون تو پَروَرد و کُشت
چو آهنگ رفتن کند جان پاک
چه بر تخت مُردن چه بر روی خاک
و خداوند مُتَعال در سوره «اَلرَّحمن» آیات 26 و 27 فرمودند : کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ * وَ یَبْقى وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ . یعنی هر که روى زمین است ، فنا پذیر است و زنده ابدی ذات خدای با جلال و عظمت تو است .
و به قول شاعر :
هر که آمد به جهان اهل فنا خواهد بود
آنکه پاینده و باقیست خدا خواهد بود
پس : آنچه نپاید دلبستگی را نشاید
*** توضیح اشعارِ فوق : توسط : استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
************************************
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
*** درس هایی از نَهجُ البَلاغه توسط آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی در مسجد امام خمینی پردیسان قم-چهار شنبه شب ها (شب های پنج شنبه) - بعد از نماز مغرب و عشا . +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/693 .+کلیک کنید .
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
*** مجموعه ای از دعاها به نثر ساده زبان فارسی +پایگاه اندیشوران حوزه +آیت الله سید اصغر سعادت میر قدیم لاهیجانی+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=11703 .+کلیک کنید .
مجموعه ای از دعاها به نثر ساده زبان فارسی+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی+ (کلیک کنید)
.: Weblog Themes By Pichak :.